file The Carn Mor Cask Selection

Meer
29 sept 2008 20:52 #28640 door Tomatin

Een rariteit deze bottelingen, omdat ze alleen verkrijgbaar zijn via het Scottish Liqueur Centre. In Nederland kunnen we hier echter van genieten via Whisky Import Nederland. Althans, dat genieten was zaterdag en zondag uit te vinden in Vlissingen, waar daar hadden Marcel en Jan deze bottelingen mee naar toe gebracht. In samplesflesjes gingen de vier expressies mee naar huis, hieronder mijn indrukken. Als ik het goed begrepen heb zijn het altijd single casks, gaan ze als warme broodjes over de toonbank, niet in de laatste plaats vanwege hun betaalbaarheid. Wellicht kan Marcel de prijs per botteling later nog toevoegen?

The Carn Mor Cask 11 Years Old Speyside (46 procent)
De whisky die Speyside vertegenwoordigt in de range. Na een wat muf begin uiteindelijk een redelijk fruitige neus. Een bittere, ietwat notige smaak en een pittige afdronk. Branderig. Frisse houtinvloeden en sowieso best een levendige whisky. Best veel power, alle lof voor het bottelen op 46 procent. Recht-toe-recht-aan zoals het concept in feite belooft. Met water een wat meer zure geur, niet echt een verbetering. Meer bloemen in de neus ook. De smaak profiteert wel, wordt wat zoeter en drukt dat bittere wat naar de achtergrond. Prettiger zo. De afdronk lift mee op het voorgaande en is verfrissend. Bovendien is het geheel goed in balans, geen uitschieters naar boven of onder. Een lekkere alledaagse whisky!
Score: 76 punten

The Carn Mor Cask 12 Years Old Island (46 procent)
De whisky die de eilanden van Schotland (behalve Islay) vertegenwoordigt in de range. Een geur zo zoet als poedersuiker op een gloeiende pannenkoek komt tegemoet. Bloemige tonen en ook deze botteling wordt getypeerd door frisheid. De smaak heeft een vleugje zilt zodat je echt wel het gevoel hebt dat je een Island whisky drinkt. De afdronk doet je echter beseffen dat je niet op Skye bent, zoveel is zeker. Ik tref hier toch wel wat dingen die mij niet bekoren. Zwemmen kan deze whisky ook al niet echt wat de neus betreft. Er komen wat tonen van natte stenen en een briesje over het strand na een warme dag. De smaak stort ineen na de toevoeging van water en over de finish hebben we het niet meer. Niet mijn keuze, deze botteling.
Score: 69 punten

The Carn Mor Cask 13 Years Old Highland (46 procent)
De Highlander is deze reeks is wel erg bleek van kleur. Door de aardeachtige tonen heen komt zoetigheid naar voren in de neus. Meer is er niet, mist de frisheid van zijn voorgangers. De whisky bedekt mooi de tong en voelt wat olieachtig. Ietwat bittere sappigheid, tikje rokerig en een snelle soepele afdronk. Deze is mooi en komt weer in de richting van de Speyside. Met water toch wat frisser; je gaat verlangen naar een mooie zomeravond om van deze whisky een flesje soldaat te maken. De spirity geuren maken de whisky best pittig en geven net een extra bite aan smaak en finish. Gaat nipt over de Speyside botteling heen.
Score: 77 punten

The Carn Mor Cask 16 Years Old Islay (46 procent)
En dan eindigen we met een Islay. Je verwacht een ram voor je kannis van turf maar het blijkt een ingetogen peaty whisky te zijn. Het is er wel, dus onmiskenbaar een Islay, maar toch… De zee doet zich gelden in deze Islay en gemengd met de turf is dat lekker. Het is ook echt een medicinaal beestje en ik verwacht dat deze puur op zijn turfachtige kwaliteiten is geselecteerd, want die overheersen in smaak en finish enorm. Dat is eigenlijk verrassend na de wat timide neus. De toevoeging van water maakt het geheel wat gebalanceerder en brengt de turfinvloeden wat tot bedaren. Uiteindelijk een prima botteling maar erg simpel.
Score: 74 punten

Conclusie: De Carn Mor Cask bottelingen doen precies wat ze beloven. Een whisky bieden die past bij het prijskaartje. Afgezien van de Island (naar mijn smaak uiteraard) vind ik dat de range ook consequent is. Het biedt een bepaalde frisheid en toegankelijkheid die dus niet teveel van je aandacht opeist. Lekker drinken met deze prima dagelijkse drams, en goede concurrenten voor de vergelijkbare broertjes en zusjes van Gall & Gall en de Mitra.

At last I have found it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
29 sept 2008 23:31 #28644 door Laddie Teun
Beantwoord door Laddie Teun in topic Re:The Carn Mor Cask Selection
heb ze ook getest
deel globaal wel Tom's mening
zeker niks mis mee
en helemaal niet voor zijn geld
leuke \"doorstap\"malts

die Highland zou jou toch moeten bekoren Tom(atin) ;-)

Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen.
Gemak. Onafhankelijk. Deskundig advies en de beste prijs.
www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Meer
30 sept 2008 11:29 #28647 door Tomatin
Beantwoord door Tomatin in topic Re:The Carn Mor Cask Selection
Ssssssssst!

:lol:

At last I have found it!

Meer
30 sept 2008 11:54 #28648 door Laddie Teun
ow ja...
maar bij die \"Speyside\" staat de naam er gewoon op ;-)

Meer
30 sept 2008 15:33 #28654 door Tomatin
Beantwoord door Tomatin in topic Re:The Carn Mor Cask Selection
Des te opmerkelijker dat dit een te drinken whisky was, vind je niet?

Hoe dan ook, ik moest Marcel beloven niets te zeggen over de herkomst van de whisky, en daar houd ik me aan. Braaf ben ik hè?

At last I have found it!

Meer
30 sept 2008 16:30 #28659 door Laddie Teun
mij hoor je toch ook niks zeggen? ;-)
maar ja idd, ik heb wel eens mindere whisky op waar speyside op het label stond

Meer
19 dec 2008 14:55 #30158 door gadeweerd
Beantwoord door gadeweerd in topic Re:The Carn Mor Cask Selection
Goed, maar ik ben wel nieuwsgierig welke malt er uiteindelijk in de fles zit. Ik vond die Island-botteling helemaal niet zo slecht...Ik gok Arran...

Marcel...?

Meer
19 dec 2008 15:14 #30160 door Buzzz
Beantwoord door Buzzz in topic Re:The Carn Mor Cask Selection
Nou, de blauwe lijkt wel heeeel erg op een Arran ;)
Heb een tijd geleden (3/8) hiervan een flesje opgepikt en ik moet zeggen....was snel leeg.

En wat er in die overige zit: (spoiler!)

Meer
22 dec 2008 11:08 #30199 door Marcel Bol
Beantwoord door Marcel Bol in topic Re:The Carn Mor Cask Selection
Ik wil en kan niet aangeven welke whisky in de flessen zit, eenvoudigweg omdat ik niet weet uit welke partij en botteling jullie een fles hebben geproefd.

Van alle 4 whisky's zijn we al minstens aan de tweede en van 1 al aan de derde partij en dus botteling bezig.

Daarbij zijn dus in ieder geval verschillende vaten gebruikt, en in een enkel geval zelfs een een whisky van een andere distilleerderij.

Hierbij zijn de smaakprofielen leidend, en niet de afkomst.

Wat ik wel kan vertellen is dat de nieuwe Islay whisky (12 jaar oud i.p.v. 16) wel heel erg goed is voor die prijs.

Voor deze prijzen hoop ik dat jullie er lekker van genieten.

Marcel

Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com